vineri, 1 februarie 2013

Cum să devii angajatul perfect

Pasul 1: Refuzi task-urile incomplete. Incompletul e nedefinit, deci poate fi orice. Ai grijă totuşi să nu refuzi în scris şi să te audă toţi plângându-te că ai primit un task absurd, "doar ca să fie dat".
Să zicem că firma ta produce maşini şi tu eşti responsabil cu controlul calităţii. Maşina trebuie predată urgent, volanul nu e pus încă, o roată trebuie schimbată şi parcă şi ştergătoarele sunt puţin strâmbe. Mecanicul, managerul de proiect, inginerul proiectant, toţi se agită să rezolve problemele la timp. Tu ar trebui să verifici că maşina merge, dar ţi-e lene. Spune că nu-ţi poţi face treaba atâta vreme cât volanul e fixat.

Pasul 2: aplică metoda "ţara arde şi baba se piaptănă". Trimite un "feedback" scris neimportant, chestii minore.  Aşa eşti acoperit la capitolul "muncesc". Evident că nu vei fi băgat în seamă, cine se opreşte să admire baba pieptănându-se când ţara arde? După câteva ore retrimite feedback-ul adăugând câţi mai mulţi oameni în CC.
În exemplul de mai sus feedbackul ar fi de forma următoare: "2 scame pe scaunul din spate, o dungă de ulei pe capotă şi nu cred că e nuanţa potrivită de gri. O nuanţă puţin mai deschisă ar fi mai bună".

Pasul 3: Asigură-te că nu vei fi luat în seamă. Planul merge doar dacă nu ţi se răspunde la e-mailuri. Enervează pe cineva din echipă. Întrerupe-l exact când e mai ocupat pentru o chestie minoră şi explică-i cât de important e pentru client să primească produsul într-o stare perfectă. Dacă adaugi şi texte de cât de norocoşi suntem (noi toţi) că avem un loc de muncă în condiţiile astea de criză şi încă ceva de prin obiectivele companiei sigur vei reuşi. Ghinionistul se va opri din ceea ce face ca să verifice chestia fără importanţă, apoi te va ignora complet.
De exemplu mergi la mecanic exact când montează volanul şi spune-i că ştergătoarele arată diferit faţă de ce a cerut clientul. Nu te lăsa până nu lasă volanul ca să verifice specificaţiile. Dacă e mai încăpăţânat întreabă tare să se audă până la şef: "ştergătoarele astea sunt sigur bune?".

Pasul 4: plânge-te şefului că nu ţi se răspunde la e-mailuri şi că nu-ţi poţi face treaba. Şeful a văzut cu siguranţă un e-mail de la tine fără răspuns. Dacă va merge personal să verifice de ce nu se răspunde la e-mailuri va da peste angajaţi foarte ocupaţi şi enervaţi, care fie vor gândi că eşti favoritul şefului şi nu comentează (ceea ce e în favoarea ta), fie te vor critica (ceea ce iar e în favoarea ta, şeful e prea ocupat să rezolve "conflicte de grădiniţă", dacă citea cu atenţie mailul nu mai venea să rezolve problema feedbackului neprimit).

Pasul 5: Mai trimite nişte comentarii. Sigur mai găseşti ceva greşit. Orice ajută, strânge tot. Evident cu şeful în CC.

Pasul 6: lovitura de graţie - trimite un email final în care să anunţi că ai găsit prea multe probleme să poţi continua şi aştepţi să fii chemat când îţi poţi face treaba. (Dacă totuşi nu ai găsit prea multe, enumără câteva şi pune la final ... .). Lasă să se-nţeleagă cât de important e ceea ce faci tu şi cât de incompetenţi sunt ceilalţi. Insistă mai ales pe următoarea frază cheie: dacă toţi şi-ar face treaba corect şi la timp nu ar mai ajunge greşeli la client şi nu ar mai fi întârzieri la livrări. Tot cu şeful în cc.

Pasul 7: salvează situaţia la final. Sacrifică-te, stai peste program în ultima zi, ajută, rezolvă, fii angajatul perfect.
Colegii au terminat maşina, clientul a aprobat-o şi colegii au plecat să sărbătorească evenimentul. Sau la casele lor, că poate e târziu. Tu rămâi peste program 2 ore şi faci ce trebuia să faci de acum 2 zile: verifici maşina. Găseşti o scamă pe scaunul din spate, o zgârietură pe volan şi dai repede un e-mail către toţi că sunt probleme. Fă să pară importante, doar n-o să scrii: "e o zgârietură mică aici". După câteva ore îţi suni şeful şi-l anunţi de problemele găsite. Te vaiţi de neprofesionalismul celor cu care lucrezi. Şeful îţi va da dreptate şi te va ruga să rezolvi problema, doar produsul trebuie livrat rapid şi nu poate fi amânat. Aşa că repară, dar ai grijă să pierzi ceva timp reparând. Doar era o problemă gravă.

Meci câştigat. Colegii tăi au muncit o săptămână din greu, au stat peste program, tu doar i-ai hărţuit şi ai fost spectator, dar cine primeşte toate meritele? Salvatorul, angajatul perfect.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu